46 jaar Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten
klinken als muziek in uw oren
© Randmeerconcerten 2019/2020 seizoen 46
Recensie Randmeerconcert 21 september 2019. . Thomas Beijer en Camerata RCO in Theater Stroud in Putten.. Het is iedere keer prettig te ervaren dat het Randmeerconcertbestuur met relatief beperkte middelen de Nederlandse muzikale top met succes over de streep trekt. Deze keer een muziekuitvoering in Putten, in het gerenoveerde theater Stroud waar er alles aan gedaan is om de muzikale klank net als het gesproken woord op mooie wijze bij het luisterend publiek te krijgen. De vier stukken van het pianokwartet Camerata RCO hebben dat afgelopen zaterdag bewezen. Dit topensemble met telgen uit het Concertgebouworkest bediende het publiek met Bridge, Mozart, Brahms en de Falla. Om met het laatste en de zeer getalenteerde pianist Thomas Beijer te beginnen, het toont zijn klasse en moed om bij te laat geleverde bladmuziek een vervanger in dezelfde stijl te vinden en dit vervolgens in een zestien-minuten solostuk (El amor Brujo van de Falla) smaakvol op te lossen. Met El Amor Brujo van de Falla bracht Beijer ons met verfijnde klankvorming en een onvoorstelbaar mooie techniek in Spaanse sferen. Dan speelt hij zo mooi afwisselend zangerig en one-note roffelend alsof hij castagnetten op het toetsenbord heeft liggen. Het kwartet met de strijkers Annebeth Webb, Joël Waterman en Joris van den Berg liet publiek genieten van de warme klanken van Mozart, Brahms en Bridge. De afwisseling klassiek en modern blijft prettig en welkom. Waar de fantasie bij de klassieken luisterend al gauw afdwaalt naar beekjes of vervlogen liefdes neemt Bridge, mij althans, mee in een Londens straatbeeld van 1910, waar paard en wagen de laan uit en gemotoriseerd verkeer van de andere kant de straat ín rijden. Een wisselmoment. Tot slot. De waarde van live aanwezig zijn, wordt op zo’n avond weer eens prettig onderstreept in zo’n mooie zaal met eerste-klas muzikanten waar strijkers het hoorbare fluweel en het voelbare graniet en alle nuances daartussen prachtig mengen met een vleugel en ons, publiek, van heel dichtbij strelen. Gerrit van der Heide, september 2019
RecensieR
Annebeth Webb viool, Joël Waterman altviool, Joris van den Berg cello, Thomas Beijer piano