44 jaar Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten klinken als muziek in uw oren
© Randmeerconcerten 2017/2018
Betoverend Nieuwjaars Randmeerconcert door Britten Jeugd Strijkorkest. Op zondag 4 januari 2015 vond in Hotel NH Sparrenhorst te Nunspeet een Nieuwjaars- Randmeerconcert plaats door getalenteerde strijkers van het Britten Jeugd Strijkorkest onder leiding van dirigente Loes Visser. Eerst wil ik echter de coördinator van de Randmeer-concerten, de heer Roel Norg een compliment geven. Hij weet een bijzondere keuze onder de concertgevers te maken. Zo vond hij bij toeval genoemd orkest, spelend in de Sint Nicolaaskerk te Elburg tijdens een vestingdag, en deed meteen een poging om hen te contracteren. En wat een keuze! Heel bijzonder. De jonge talenten, variërend in de leeftijd van 12 tot 22 jaar, speelden de sterren van de hemel. Bovendien hadden zij een Indonesische zangeres, Bernadeta Astari in hun midden met een fantastische stem, die bovendien de zangtechniek uitstekend beheerste. Geen wonder dat deze groep al diverse prijzen in de wacht heeft gesleept. De solovioliste, Doortje Beemster, kwam uit de winnaars van het vioolconcours 2014. Zij speelt viool vanaf haar zesde jaar en is al vijf jaar orkestlid. Sedert september is zij tevens concertmeester. Dirigente Loes Visser studeerde viool, altviool en orkestdirectie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Op haar achttiende jaar begon zij met dirigeren en leidde verschillende orkesten in binnen-en buitenland. In 2007 richtte zij het Britten Jeugd Strijkorkest op voor jonge talentvolle strijkers uit Oost- Nederland en geeft met dit orkest jaarlijks een groot aantal concerten. Het programma opende met het Divertimento KV 137 in Bes van W.A. Mozart,  dat een pittige inzet kreeg en vlot werd gespeeld. Vervolgens klonk een melodieuze Serenade opus 6 in Es van Josef Suk. Deze Tsjechische componist was de schoonzoon van Antonin Dvorak. Het stuk toont prachtige Boheemse melodieën. Van de Amerikaanse componist Samuel Barber werd zijn beroemde Adagio voor Strijkers op ontroerende wijze door het orkest uitgevoerd. Hier dragen de bas en de celli met warme klankkleur hun steentje bij. Echte Hongaarse muziek kon beluisterd worden in Hungarian Rondo van Zoltan Kodaly. Violiste Doortje Beemster was de soliste in Melody voor viool en strijkorkest van Myroslav  Skoryk, mooi uitgevoerde veelkleurige muziek. Na de pauze werd van Jean Sibelius Andante Festivo gespeeld, dat hij als een groet aan de wereld bracht, nadat hij na 24 jaar voor het eerst weer in New York was, tijdens de Wereldtentoonstelling in 1939. Een lief stuk, met fraaie klankkleurnuances, waarbij de bassen een duidelijke rol hadden. De topper van de middag werd ‘Les Illuminations’ voor sopraan en strijkorkest van Benjamin Britten, die hij veelvuldig met tenor Peter Pears uitvoerde. De teksten zijn van Arthur Rimbaud. Fantasierijke beelden van mensen, steden en vergezichten worden in de liederencyclus verwerkt tot een droomsfeer. Sopraan Bernadeta Astari paste met haar stralende, heldere stem heel goed bij deze compositie. Het geheel was dermate magisch, dar het leek of sopraan en orkest met de klanken konden toveren! Voeg daarbij de discipline, die het orkest ten toon spreidde en de stimulans, die de dirigente het orkest meegaf, en een muzikaal sprookje lijkt geboren. Een ovationeel applaus volgde, waarna de toegift Palladio van de Engelse componist Karl Jenkins werd gespeeld. Zowel een jazzy ritme als renaissance elementen kwamen te voorschijn. Ook weer zo’n volmaakte uitvoering! Tenslotte liet Bernadeta nog even horen hoe de hoogste noot klonk in de voorgaande compositie. Spatzuiver en stralend helder! Annette Essers
Recensies Annette Essers  schreef regelmatig over haar persoonlijke indrukken van de concerten.
Afscheid Annette Essers Helaas heeft Annette Essers afscheid moeten nemen als recensente. Zij bereikte de gezegende leeftijd van 90 jaar in 2015 en het was haar niet meer mogelijk om de Randmeer- concerten te bezoeken. Wij hebben Annette bedankt voor de vele jaren dat zij ons van haar mooie recensies heeft voorzien. Wij wensen haar toe dat zij nog veel jaren in goede gezondheid mag doorbrengen.