46 jaar Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten
klinken als muziek in uw oren
© Randmeerconcerten 2019/2020 seizoen 46
Recensie Randmeerconcert 12 oktober 2019 Ensemble Lumaka in de Oude Kerk in Ermelo Franse avond met Lumaka Zaterdagavond 12 oktober hebben de Randmeerconcertliefhebbers weer kunnen genieten van een bijzonder programma èn een bijzonder gezelschap: het Ensemble Lumaka trok op deze herfstavond de rode draad door Franse kamermuziek van rond de eeuwwisseling. We hebben het over de bekende componisten Debussy en Ravel, maar ook over de minder bekende muziekauteurs zoals Pierné, Glière en Françaix. Werkelijk een lust voor het oor. De fijnheid zat ‘m zeker ook in het vijfkoppig ensemble waarin harp (Miriam Overlach), fluit (Jana Machalett), viool (Saskia Viersen), altviool (Martina Forni) en cello (Charles Watt) in wisselende formatie zich op hoog niveau presenteerden. En dan te bedenken dat dit kwintet deze gelegenheids- muziekavonden gewoon ‘naast’ hun orkestkost erbij doet, en dat zij zelf ook nog een deel van hun repertoire arrangeren; dat alles maakt ze tot grote (en energieke!) toontovenaars. Het ensemble speelde in verschillende formaties in de Oude Kerk te Ermelo prachtig en vooral moeiteloos natuurlijk. Dit roept de vraag op die je je wel eens bij een ballet stelt als je op de eerste rij zittend de dansers hoort hijgen ‘of het danssprookje behalve sierlijk ook vermoeiend is?’ En, laat dit zich dan vertalen naar de muziek: ‘Is musiceren met z’n vijven moeilijk en bestaan er technische hindernissen?’ Deze vraagstelling nu, helpt Lumaka je overslaan. Om met Ravels literaire tijdgenoot Proust te spreken: “De muziek krijgt met zulke talenten die transparantie waarbij men de musici niet meer ziet. Zij vormen slechts het venster dat uitkijkt op een meesterwerk.” Zonder een muziekkenner te zijn, hoor je bij dit Franse oeuvre al snel dat we niet naar Mozart of Beethoven luisteren en dat sommige stukken minder dan 100 jaar geleden geschreven zijn. Toch zijn de stukken niet verwarrend, onmelodieus of een recalcitrant vaarwel zeggend tegen de romantiek. Integendeel, we luisteren naar het begin van een nieuwe klankwereld die door muzikale auteurs gezocht èn gevonden is. Mooi om naar te luisteren. Na afloop kochten mijn vrouw en ik een CD om de uitgevoerde muziek nog eens thuis te herbeleven. Een aanrader. Gerrit van der Heide oktober 2019
censieR